maandag 14 februari 2011

hierogliefen en Ict

Net zoals op 17 januari gaf ik afgelopen vrijdag weer een workshop hiërogliefen en Ict bij SIZO in Zoetermeer. Meer informatie over deze rare combinatie staat hier.
Het programma begon met een presentatie over het oude Egypte waarbij meteen een flink aantal hiërogliefen werd behandeld. We bekeken met Google Earth de piramides, de omgeving van Luxor, de vallei der Koningen en zoomden in op het graf van Toetanchamon. Er werden zo'n 2100 voorwerpen in het graf van deze farao gevonden. We bekeken enkele van deze schatten: één van die voorwerpen is een bijzonder mooi kistje van ongeveer een meter lang dat te bewonderen is in het museum in Cairo. Op het kistje staat een tekst die de kinderen aan het einde van de presentatie met z'n allen moesten vertalen en opzeggen.
Dat lukte prima want de basisbeginselen van het hiërogliefenschrift zijn niet moeilijk om te leren.
Vervolgens moesten de leerlingen hun naam in hiërogliefen schrijven. Met pen en papyrus ben je daar wel even mee bezig, maar gelukkig hebben we de computer.
Met een speciaal door mij ontwikkeld programmaatje is het een kwestie van je naam intypen en vervolgens komt je naam in hiërogliefen uit de printer rollen.
Dat is natuurlijk erg gaaf om te laten zien aan de ouders/verzorgers thuis!

De workshop eindigde met een tweetal Egypte-games die de kinderen op de computer konden spelen. De reacties waren weer erg positief van zowel de kids als de leerkrachten. Het oude Egypte is natuurlijk, net als sterrenkunde, een onderwerp dat erg tot de verbeelding spreekt. Ze leren in de korte tijd van de workshop toch veel, vooral doordat ze met verwondering kijken naar die oude cultuur met zijn prachtige uitingsvormen in bouwwerken, afbeedingen, verhalen en geschreven teksten. En als je dan ook nog in korte een stukje tekst kunt lezen, dan heb je natuurlijk genoeg om 's avonds aan de eettafel op te kunnen scheppen.

Huub Pragt en ik verzorgen samen workshops over het oude Egypte op school, ook zonder computer.

Kijk op onze website www.egypteopschool.nl voor meer informatie en neem contact met ons op als u interesse heeft in een workshop, excursie, project, lezing, etz. over het oude Egypte bij u op school.

vrijdag 4 februari 2011

Sterrenkunde en ict SIZO 4-2-2011


Net als twee weken geleden gaf ik vandaag weer workshops Sterrenkunde en Ict bij SIZO in Zoetermeer.
Maarliefst 5 x een uur aan kids van groep 7/8 van div scholen in Zoetermeer.
Het programma zag er als volgt uit:



- Vraag maar raak! Alles wat je altijd al wilde weten over het heelal.
- Korte uitleg van het computerprogramma Stellarium.
- Zelf onderzoeken en ontdekken met Stellarium
- Ruimtegame spelen



En dat allemaal in 60 minuten. Dat lijkt weinig, maar er was tijd genoeg om rustig de onderdelen uit te voeren. Rustig qua tijd dan, want uiteraard zorgde de digitale ontdekkingsreis door het heelal voor de nodige onrust. Want wat zijn toch die zwarte plekken op de Zon, die grote rode vlek op Jupiter, die enorme grote krater op Mimas (maan v Saturnus), die grote ontploffing in het heelal met al die kleuren?? Allemaal zaken die de kinderen zelf tegenkwamen, zonder dat ik ze erover had verteld.

Want dat is het leuke van op ontdekkingsreis gaan: je weet vooraf nooit waar je terecht komt. En het heelal is erg groot dus de kids kwamen de meest fantastische dingen tegen waar ze vervolgens alles over willen weten. Voor mij een kwestie van glunderend rondlopen, kijken wat ze hadden ontdekt en daar vervolgens een smeuiig verhaal bij vertellen. Af en toe leek het alsof sommige kids als eerste ter wereld een nieuw object aan de hemel ontdekten, zo groot was het enthousiasme. "Jongens, juf, meester, kom kijken, we hebben Pluto ontdekt!!" Dat is dus echt genieten!

Het is ook mooi om te zien wat de 'vraag maar raak - rondjes' steeds weer opleveren.
Ik zie dan dat kids al best veel weten over het heelal, maar toch willen weten hoe het nou precies zit. Of ze hebben iets gehoord van Tante Truus en willen weten of dat klopt.
Tijdens deze korte sessie heb ik een digibord bij de hand met daarop google-afbeeldingen paraat. Zodra de jonge astronoom de vraag stelt pak ik het kernwoord eruit en binnen enkele seconden is er beeld op het digibord dat past bij de vraag.

Vragen van vandaag waren oa: is het heelal oneindig groot, bestaan er Aliens, wat is een zwart gat, wat is een supernova, wat zijn de donkere gebieden op de maan, hoeveel planeten zijn er, op welke planeten zijn we al geweest, wat is een vallende ster, enzovoort. Dat zijn zulke lekkere vragen om antwoord op te geven! De sessie duurt maar 5-10 min, maar dankzij mooie platen op het digibord en mijn sappige verhalen steken ze heel veel op in korte tijd. Ik heb wel eens sessies van een uurtje of twee gedaan, maar dat was in de bovenbouw van het VO. Bij deze kids laat ik het bij 10 min max, hoewel me het dan moeite kost om te stoppen (met nog zoveel vingers in de lucht). Ze komen tenslotte om op de PC te werken, dus snel aan de slag met Stellarium.

Een kwartier voor tijd wordt het nog leuker: ze mogen kiezen of ze verder gaan met Stellarium of dat ze een ruimtegame gaan spelen. 90% kiest voor de game.
De game die ze spelen is gemaakt in Gamemaker. . Dat is gratis software waarmee kinderen kunnen leren om een game te maken. In dit geval betreft het een bestaande game die ze kunnen spelen. Het spel heet 'Galactic Mail' en is gemaakt door Mark Overmars en Jacob Habgood.

Het kwartier is natuurlijk snel om. Einstein had gelijk: tijd is relatief en gaat sneller voorbij als je plezier hebt. (Het laatste deel van de uitspraak is twijfelachtig).
Goed nieuws voor de kids: zowel Stellarium als de ruimtegame zijn gratis te downloaden op het web. Ze staan ook op mijn website www.sterrenkundeopschool.nl (klik op 'links')


Alle foto's van vandaag staan hier.

Volgende week weer 'Hiërogliefen en Ict'. Er is nog 1 plekje vrij... Aanmelden via de website van SIZO
Gratis voor scholen in Zoetermeer! Andere scholen kunnen deze workshop aanvragen via het contactformulier op www.egypteopschool.nl



donderdag 3 februari 2011

Verslag NOT 2011

[Dit verslag verscheen ook in de column van het eZine van Edumaat]


U weet vast dat de NOT een onderwijsbeurs is die één keer per twee jaar in januari wordt gehouden in de jaarbeurs in Utrecht. NOT staat voor Nationale OnderwijsTentoonstelling. Het aanbod van producten en diensten is heel volledig en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs (ook met Ict) worden getoond. Leveranciers bewaren vaak hun nieuwtjes om op de NOT de primeur aan het publiek te tonen. Het evenement duurt vijf dagen, naar mijn mening net iets te lang. Een foto-impressie van de NOT 2001 vindt u hier.


Ik was alle vijf dagen aanwezig op de NOT met www.m2desk.com
Ik had me vooraf voorgenomen om direct na de NOT verslag te doen van mijn bevindingen. De belangstelling voor M2Desk was echter zo groot dat we eigenlijk continu in gesprek waren met geinteresseerden. Hoe vaak ik in die vijf dagen heb verteld dat M2Desk de enige goede, duurzame, veilige en ergonomisch verantwoorde oplossing is om elk kind in het lokaal zijn eigen PC te geven, zonder dat dat extra lokaalruimte kost... Dat loopt zeker in de honderden. Mijn ervaring als geduldig docent die na honderd keer nog net zo enthousiast zijn verhaal kan vertellen als de eerste keer, kwam goed van pas.

Tijd om een uitgebreide ronde te doen langs alle exposanten was er helaas niet.
Het bleef bij het pendelen tussen de diverse stands waar M2Desk getoond werd, zoals bijvoorbeeld de stand van Galvanitas, Station to Station en de OWG. Zie foto's hiernaast.
Het lijkt me derhalve goed om u te wijzen op verslagen die door anderen zijn gemaakt. Mooi om mee te beginnen is een videoverslag dat leerlingen namens Kennisnet hebben gemaakt.
De startpagina om de verschillende verslagen te bekijken, vindt u
hier.
In een van de filmpjes word ik door drie kinderen geinterviewd over M2Desk. Bekijk hier het filmpje:



Op de website van de NOT staan ook wat korte impressies van bezoekers.
Klik hier om die te lezen.
Ook op diverse blogs staan verslagen van het bezoek aan de NOT, zoals op het blog van Edufloor, onderwijs van overmorgen,
Michel Boer, Karin Winters en het blog van Gerard Dummer die zelf een aantal dagen op de stand van Kennisnet stond om te vertellen over wikikids.  Zelfs het ministerie van OCW heeft een kort videoverslag op de website staan. Wel OCW-gekleurd maar met een goed verhaal van onze minister Bijsterveldt over de NOT. De verslagen die ik kon vinden zijn onverdeeld positief. Ik ben het daarmee eens. De NOT is een evenement dat u als onderwijsmens niet mag missen! Alleen de prijzen van de catering en mijn voeten deden pijn.

Verder wil ik vermelden dat de NOT minder bezoekers trok dan twee jaar terug. Toch hebben de meeste exposanten al weer een plekje geboekt voor 2013. Ik ben benieuwd naar de opkomst tijdens de IPON, op 13 en 14 april aanstaande. Hoewel deze beurs louter in het teken staat van Ict-toepassingen en diensten in het onderwijs, zal het mij niet verbazen dat onder invloed van de NOT minder mensen deze beurs zullen bezoeken.  Ook voor de exposanten wordt het een dure grap om twee maanden na de NOT opnieuw een hoop geld voor een vierkante meter neer te leggen. Maar ja, als je niet gaat, gaat je concurrent wel. Dus de meeste exposanten zullen er toch wel weer zijn omdat de concurrent er ook is... Oplossingen zijn m.i. dat de NOT en de IPON elkaar elk jaar afwisselen, of dat alle grote onderwijsevenementen de krachten bundelen en komen tot één enkel groot onderwijsevenement 'nieuwe stijl' dat breekt met bestaande routines van 'stand', 'lezing', 'presentatie', etc. Ideeën zoals bijvoorbeeld het
'Seats to Greet' op het blog van Karin Winters kunnen dan goede input zijn.  Als de organisatoren ooit tot een dergelijke samenwerking komen, wil ik hen vooral aanmoedigen om niet zelfstandig 'meer van hetzelfde' te verzinnen, maar vooral mensen uit het veld te laten aanschuiven om samen tot een heel nieuw concept te komen.
Ik schuif graag aan en kan zo twintig creatieve onderwijsmensen noemen die maar al te graag willen meedenken.  Wie weet...

Richard de Jong