donderdag 3 februari 2011

Verslag NOT 2011

[Dit verslag verscheen ook in de column van het eZine van Edumaat]


U weet vast dat de NOT een onderwijsbeurs is die één keer per twee jaar in januari wordt gehouden in de jaarbeurs in Utrecht. NOT staat voor Nationale OnderwijsTentoonstelling. Het aanbod van producten en diensten is heel volledig en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs (ook met Ict) worden getoond. Leveranciers bewaren vaak hun nieuwtjes om op de NOT de primeur aan het publiek te tonen. Het evenement duurt vijf dagen, naar mijn mening net iets te lang. Een foto-impressie van de NOT 2001 vindt u hier.


Ik was alle vijf dagen aanwezig op de NOT met www.m2desk.com
Ik had me vooraf voorgenomen om direct na de NOT verslag te doen van mijn bevindingen. De belangstelling voor M2Desk was echter zo groot dat we eigenlijk continu in gesprek waren met geinteresseerden. Hoe vaak ik in die vijf dagen heb verteld dat M2Desk de enige goede, duurzame, veilige en ergonomisch verantwoorde oplossing is om elk kind in het lokaal zijn eigen PC te geven, zonder dat dat extra lokaalruimte kost... Dat loopt zeker in de honderden. Mijn ervaring als geduldig docent die na honderd keer nog net zo enthousiast zijn verhaal kan vertellen als de eerste keer, kwam goed van pas.

Tijd om een uitgebreide ronde te doen langs alle exposanten was er helaas niet.
Het bleef bij het pendelen tussen de diverse stands waar M2Desk getoond werd, zoals bijvoorbeeld de stand van Galvanitas, Station to Station en de OWG. Zie foto's hiernaast.
Het lijkt me derhalve goed om u te wijzen op verslagen die door anderen zijn gemaakt. Mooi om mee te beginnen is een videoverslag dat leerlingen namens Kennisnet hebben gemaakt.
De startpagina om de verschillende verslagen te bekijken, vindt u
hier.
In een van de filmpjes word ik door drie kinderen geinterviewd over M2Desk. Bekijk hier het filmpje:



Op de website van de NOT staan ook wat korte impressies van bezoekers.
Klik hier om die te lezen.
Ook op diverse blogs staan verslagen van het bezoek aan de NOT, zoals op het blog van Edufloor, onderwijs van overmorgen,
Michel Boer, Karin Winters en het blog van Gerard Dummer die zelf een aantal dagen op de stand van Kennisnet stond om te vertellen over wikikids.  Zelfs het ministerie van OCW heeft een kort videoverslag op de website staan. Wel OCW-gekleurd maar met een goed verhaal van onze minister Bijsterveldt over de NOT. De verslagen die ik kon vinden zijn onverdeeld positief. Ik ben het daarmee eens. De NOT is een evenement dat u als onderwijsmens niet mag missen! Alleen de prijzen van de catering en mijn voeten deden pijn.

Verder wil ik vermelden dat de NOT minder bezoekers trok dan twee jaar terug. Toch hebben de meeste exposanten al weer een plekje geboekt voor 2013. Ik ben benieuwd naar de opkomst tijdens de IPON, op 13 en 14 april aanstaande. Hoewel deze beurs louter in het teken staat van Ict-toepassingen en diensten in het onderwijs, zal het mij niet verbazen dat onder invloed van de NOT minder mensen deze beurs zullen bezoeken.  Ook voor de exposanten wordt het een dure grap om twee maanden na de NOT opnieuw een hoop geld voor een vierkante meter neer te leggen. Maar ja, als je niet gaat, gaat je concurrent wel. Dus de meeste exposanten zullen er toch wel weer zijn omdat de concurrent er ook is... Oplossingen zijn m.i. dat de NOT en de IPON elkaar elk jaar afwisselen, of dat alle grote onderwijsevenementen de krachten bundelen en komen tot één enkel groot onderwijsevenement 'nieuwe stijl' dat breekt met bestaande routines van 'stand', 'lezing', 'presentatie', etc. Ideeën zoals bijvoorbeeld het
'Seats to Greet' op het blog van Karin Winters kunnen dan goede input zijn.  Als de organisatoren ooit tot een dergelijke samenwerking komen, wil ik hen vooral aanmoedigen om niet zelfstandig 'meer van hetzelfde' te verzinnen, maar vooral mensen uit het veld te laten aanschuiven om samen tot een heel nieuw concept te komen.
Ik schuif graag aan en kan zo twintig creatieve onderwijsmensen noemen die maar al te graag willen meedenken.  Wie weet...

Richard de Jong

Geen opmerkingen: