vrijdag 14 november 2008

domino dom

5 minuten geleden schakel ik in op sbs6: domino day in volle gang.
Een verslaggever heeft het over de apollo 10 die als voorganger van de apollo-11 rond de maan ging.......

Oeps! Dat was toch echt de apollo-8 met Borman, Lovell en Anders in december 1968.
Ik hoef dat niet op te zoeken en vind dat dit stuk historie standaard onderwezen zou moeten worden op school. De verslaggever heeft dit stukje historie gemist en heeft zich ook nog eens onvoldoende voorbereid...

Op 21 december ben ik van plan om op deze geweldige missie terug te komen, want dan is het precies 40 jaar geleden... Ik was net een half jaar oud maar wellicht dat de ouderen onder u de beelden van de Aarde nog kunnen herinneren die deze 3 helden maakten terwijl ze voorlazen uit Genesis... Een prachtige afsluiting van een mondiaal vreselijk jaar. Even uit mijn hoofd: vietnam, Martin Luther King...., weer een Kennedy dood....

Ik kom in december terug met meer info en beelden. Eerst maar verder kijken naar vallende dominostenen terwijl ik me afvraag: zou de presentator weten dat elke dominosteen, onafhankelijk van zijn massa, even snel naar de aarde valt??
Galilei hield zich al bezig met dit vraagstuk en Dave Scott van de Apollo 15 liet dit bij zijn bezoek aan de maan prachtig zien met een hamer en een veer.

Als straks die intelligente dame weer in beeld komt die mij de uiterst moeilijke vraag gaat stellen welke van de 3 dominostenen logischerwijs past in het rijtje, zal ik het beeld van Dave Scott aan dit bericht toevoegen (hopenlijk te vinden op youtube).

---------------------
22.42 uur Gevonden!!!
hier staat ie.

Ik keek zojuist wisselend naar Dave Scott op mijn laptopscherm en naar een zwart pratend schaap dat tijdens de domino-commercial 'iets' over tele2 vertelt. Het intellectueel contrast maakt me wat verdrietig en melancholiek (zong sonneveld al voor apollo-11).
Doet u mij een plezier en stimuleer uw kinderen om zoveel mogelijk naar discovery ipv sbs 6 te kijken. Verwondering en een natuurlijke interesse kweken voor hoe dingen nu in elkaar zitten is zoveel belangrijker dan het volksvermaak van sbs6. Als onze voorouders hun kinderen niet op soortgelijke wijze hadden gestimuleerd, liepen we nu nog in berenvellen rond en woonden we in grotten en als wij dat niet bij onze kinderen doen zullen we weldra gedwongen opnieuw in grotten wonen....


-----------
23.36 uur
Ik kon het niet laten om het stukje van Dave Scott uit de serie 'from the earth to the moon' nog even online te zetten. Nogmaals hier de hamer en de veer.

Geen opmerkingen: