dinsdag 1 juni 2010

Planeten op de Wilibrordus school



Ik kom zojuist terug van BS Willibrordus in Lage Zwaluwe.
Deze school heeft enige tijd terug een gratis middagje sterrenkunde gewonnen, door zich te abonneren op het eZine van Edumaat
Ze wilden graag dat ik bij juf Kim in groep 5 iets over de planeten kwam vertellen.

Het programma zag er ongeveer zo uit als de Holtkampschool (kijk hier).
Ook hier werd weer dapper geknutseld met als resultaat een prachtige planetenposter waarop de planeten op schaal (= de grootte ten opzichte van elkaar) te zien zijn. Daarna natuurlijk het planetenpad op het schoolplein om te zien wat de onderlinge afstanden tussen de planeten zijn en hoever ze van de Zon afstaan.
Er was nog wat tijd over dus toonde ik mijn ooit eens (1989) zelfgemaakte filmpje waarin te zien is wat er gebeurt als je deze 2 schalen (grootte; afstand tot de Zon) samenvoegt. Het filmpje staat hier.
Opvallend vond ik dat de leerlingen tijdens het vragenvuur alleen maar vragen stelden over De Planeten. Meestal merk ik dat de vragen heel divers zijn: vanaf 'hoe heet is de zon' t/m 'wanneer waren we voor het laatst op de maan'. Deze kids waren echter zo geboeid door het thema dat ze alles wilden weten over de planeten.

Het was weer leerzaam en leuk! De foto's staan hieronder.
Interesse voor sterrenkunde bij u op school?
Zie www.sterrenkundeopschool.nl











Interesse voor sterrenkunde bij u op school?
Zie www.sterrenkundeopschool.nl

Geen opmerkingen: