dinsdag 1 juni 2010

Planeten op de Wilibrordus school



Ik kom zojuist terug van BS Willibrordus in Lage Zwaluwe.
Deze school heeft enige tijd terug een gratis middagje sterrenkunde gewonnen, door zich te abonneren op het eZine van Edumaat
Ze wilden graag dat ik bij juf Kim in groep 5 iets over de planeten kwam vertellen.

Het programma zag er ongeveer zo uit als de Holtkampschool (kijk hier).
Ook hier werd weer dapper geknutseld met als resultaat een prachtige planetenposter waarop de planeten op schaal (= de grootte ten opzichte van elkaar) te zien zijn. Daarna natuurlijk het planetenpad op het schoolplein om te zien wat de onderlinge afstanden tussen de planeten zijn en hoever ze van de Zon afstaan.
Er was nog wat tijd over dus toonde ik mijn ooit eens (1989) zelfgemaakte filmpje waarin te zien is wat er gebeurt als je deze 2 schalen (grootte; afstand tot de Zon) samenvoegt. Het filmpje staat hier.
Opvallend vond ik dat de leerlingen tijdens het vragenvuur alleen maar vragen stelden over De Planeten. Meestal merk ik dat de vragen heel divers zijn: vanaf 'hoe heet is de zon' t/m 'wanneer waren we voor het laatst op de maan'. Deze kids waren echter zo geboeid door het thema dat ze alles wilden weten over de planeten.

Het was weer leerzaam en leuk! De foto's staan hieronder.
Interesse voor sterrenkunde bij u op school?
Zie www.sterrenkundeopschool.nl











Interesse voor sterrenkunde bij u op school?
Zie www.sterrenkundeopschool.nl

donderdag 20 mei 2010

Sterrenkunde op de Holtkampschool

Vandaag was ik aanwezig op de Holtkampschool in Goes. Voor de verandering niet voor www.m2desk.nl maar voor een middagje sterrenkunde.

We kozen voor het thema 'planeten'. De workshop bestond uit de volgende onderdelen:

- Wat is het zonnestelsel nu eigenlijk?
- Noem namen van planeten die je al kent
- Wat is nu eigenlijk een planeet? Is de maan een planeet?
- Samen zetten we ze in goede volgorde van afstand tot de zon.

Bij deze opdracht was steeds 1 leerling als leider van de klas actief op het digibord terwijl de andere leerlingen de opdrachten op een werkblad uitvoerden.

De tweede ronde bestond uit:

- kies een planeet
- teken de planeet op schaal met passer op een stuk papier
- kleur de planeet zo mooi mogelijk in met behulp van een echte foto.




Als laatste moesten de leerlingen hun planeten op een groot vel zwart papier plakken, opnieuw in de goede volgorde van afstand tot de zon. Het resultaat werd aan de muur gehangen:



De afsluiting van de workshop was een levend planetenpad op het schoolplein. Dit planetenpad maakt duidelijk hoe ver de planeten van ons (en van elkaar) af staan.


Ziet u op de laatste foto de vlotte jongedame Mercurius vasthouden? Dat lijkt 'op z'n kop' maar schijn bedriegt. Er bestaat geen 'onder' en 'boven' in het heelal, dus er is geen goed of fout in deze. ;-)

Al met al weer een prima middag waarin kinderen actief en creatief geleerd hebben.

Interesse voor sterrenkunde bij u op school?
Zie www.sterrenkundeopschool.nl

Afsluiting delta-project sterrenkunde op school

Gisteren was ik aanwezig op de afsluitende bijeenkomst van de delta-scholen bij Nemo in Amsterdam. Dit zijn scholen in het primair onderwijs die wetenschap en techniek dichter bij het dagelijks leven van de kinderen willen brengen. Ik heb er al eerder over geschreven.

Het project, dat 5 jaar heeft geduurd, kwam gisteren tot een einde. Tijdens de middagsessie toonden de scholen wat ze de afgelopen 5 jaar hebben gedaan met sterrenkunde op school en wat voor mooi materiaal ze hebben gemaakt. U ziet hieronder (2e serie) enkele foto's van hun resultaten.

De leerlingen van OBS De Octopus hadden een aantal sterrenliedjes ingestudeerd die ze ten gehore brachten (zie 1e serie foto's). De directeur van Nemo kon, terugkijkend op de afgelopen 5 jaar, alleen maar concluderen dat het project een groot succes is geweest en dat de opbrengsten ruim boven verwachting waren.

Namens het ministerie van OCenW was Babs van den Bergh aanwezig. Zij is directeur onderzoek en wetenschapsbeleid en nam het eerste exemplaar in ontvangst van het eindrapport. Alle deelnemende scholen kregen een telescoop cadeau als dank voor hun enthousiasme en enorme inzet in de afgelopen 5 jaar.

Het deed me goed om te zien dat verschillende scholen echt erin geslaagd zijn om sterrenkunde echt onderdeel te maken van hun onderwijs. Dus niet 'er bovenop' maar 'in plaats van'. Leerkrachten blijken, als ze eenmaal enthousiast worden, uitstekend in staat om sterrenkunde op creatieve wijze in te zetten bij taal, rekenen, aardrijkskunde, enzovoort.

Het project is klaar, de subsidie is op. Maar scholen geven aan dat ze zeker verder gaan met hetgene wat ze in de afgelopen jaren hebben gemaakt en opgebouwd.

Wilt u meer lezen over dit geweldige project? Dan is http://www.deltaopschool.nl een mooie pagina om te beginnen.

Heeft u interesse in sterrenkunde bij u op school. Bezoek dan www.sterrenkundeopschool.nl voor meer informatie.

Hieronder de foto's.

Serie-1: Sterrenliederen van OBS De Octopus









Serie-2: De scholen tonen hun werk en resultaten






Overig:

Het delta-hotel stond er uiteraard ook:


Babs van den Bergh, directeur Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid van OCenW prijst de scholen voor hun inzet en enthousiasme:

donderdag 4 maart 2010

Waarom laptops in het onderwijs niet werken.

Zo nu en dan hoor ik dat een school kiest om een klas uit te rusten met laptops. Ik lees ook over de skoolmate, een mini-laptop (netbook) speciaal voor kinderen.  
(Lees: voor kinderen, niet voor het onderwijs)

Ik ben er nooit voorstander van geweest om laptops in te zetten op school en zal u vertellen waarom. 
 
Laptop niet ontworpen voor het onderwijs.
Allereerst  is de laptop nooit ontworpen voor het onderwijs. De laptop voorziet in een algemene behoefte om zowel bedrijfsmatig als prive de computeractiviteiten op elke gewenste plek uit te voeren. Dat heeft niets met het onderwijs te maken.
Ik type op dit moment dit bericht dan ook niet vanuit mijn vaste pc in de werkkamer, maar zit op dit moment op de bank in de woonkamer. Is dat ook mijn werkplek? Nee, want mijn werkplek is mijn bureau in mijn werkkamer met daarop andere bureau-accessoires die ik nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Ik neem dus een deel van mijn werk mee naar een andere plek, maar die plek is niet mijn centrale, vaste werkplek. De plek op de bank is een mobiele werkplek. Nu naar de situatie in de klas: de centrale werkplek van het kind is in principe de tafel. De accessoires bevinden zich voor een deel in de lade onder de tafel of anders in de kast in het lokaal. De leerling pakt de spullen die hij nodig heeft en loopt terug naar de werkplek om (evt samen met enkele andere leerlingen) aan de slag te gaan. Daartoe is werkruimte nodig op de werkplek zelf: het tafelblad. Zodra de leerling de beschikking krijgt over een laptop die hij op zijn werkplek zet, is het grootste deel van zijn tafeloppervlak verdwenen. De laptop komt dus niet op de werkplek maar in plaats van die werkplek. Waar laat de leerling vervolgens de andere hulpmiddelen die nodig zijn om te leren? Boeken, schriften, enzovoort. Op de grond dan maar? Niet erg handig, maar een logisch gevolg van een apparaat dat is ontworpen voor mobiel werken, niet voor een onderwijssituatie.
 
Ergonomie
Enfin, de laptop staat nu op de tafel van de leerling. En wat gebeurt er dan?
Een school kiest veelal voor een laptop met een wat kleiner scherm en toetsenbord (ook wel een netbook genoemd, de skoolmate is daar een voorbeeld van).
Logisch, want men wil het ruimteverlies op de werkplek zo klein mogelijk houden en ook is er minder ruimte nodig om alle laptops op een centrale plek op te bergen.
 
Wat volgt is ergonomisch gezien niet zo best.
Bekijk
deze foto
eens. Als het goed is valt de houding van het kind meteen op. Vanwege de kleine afmetingen van het scherm trekt een kind automatisch de schouders op en gaat gekromd zitten met de neus dicht op het scherm om alles goed te kunnen zien. En heeft u de muisarm gezien? Totaal geen ondersteuning van de onderarm, de pols gekromd op de hoek van de tafel. Dat wordt een gevalletje RSI en koppijn aan het eind van de dag t.g.v. de opgetrokken schouders.
Bedenk dat er ARBO-eisen zijn t.a.v. beeldschermwerk die ook voor kinderen gelden.
Met een laptop blijft daar niets van over.
Als laatste zie je dat de schermen van mini-laptops (netbooks) zo klein zijn dat de resolutie vrij laag moet worden gezet, anders moeten de kinderen met samengeknepen ogen naar de veel te kleine teksten kijken. Het gevolg van die lage resolutie is echter weer dat er enorm veel gescrolled moet worden in documenten en op webpagina's. Dit wordt door gebruikers als zeer irritant en ongemakkelijk ervaren.
 
Overval
Enfin, de leerling is klaar met werken op de laptop. En wat gebeurt er dan? Blijft de laptop op school of gaat deze in de tas mee naar huis? De laptop op school laten lijkt zonde, want tenslotte is de bedoeling van de laptop dat je deze op uiteenlopende plekken kunt gebruiken. In dit geval was het dus alleen de leerlingtafel waar de laptop werd gebruikt.
Naar huis meenemen dan maar?
Scholen maken graag reclame voor de innovaties die ze doorvoeren/gebruiken. Op de website en in nieuwsbrieven wordt er enthousiast reclame voor gemaakt.
Gevolg: een potentiële nieuwe 'markt' voor criminelen : je googled als crimineel even, vindt een school in de buurt waarvan de kids een laptop hebben, gaat een straat verder posten totdat er een eenzame leerling langskomt op weg naar huis. Grote kans dat hij/zij in de rugzak, fietstas of onder de arm een laptop heeft. Mes uit de zak, even dreigen en hebbes! (Dieven komen er al
de school voor binnen
, dus waarom niet op de route school -- huis??)  
 
Ik schreef er 2 jaar terug al over, lees hier.
En denkt u dat de dief zich vooraf afvraagt of de laptop wellicht oranje is geschilderd of op andere wijze gemerkt is zodat deze moeilijk door te verkopen is?? Verschillende scholen, zoals de Leonardoscholen of het Alberdingk Thijm College verzekeren hun laptops all risk, dus ook tegen verlies of diefstal.
Ik maak me, samen met vele ouders, echter meer zorgen om het welzijn van het kind dat op straat wordt neergeslagen dan om de laptop die vervolgens wordt gestolen. De laptop mag dan verzekerd zijn, maar het kind is niet verzekerd tegen het geweld (en het trauma achteraf) wat bij zo'n diefstal plaatsvindt.
 
Conclusie: maak als school zo weinig mogelijk externe reclame voor de gloednieuwe laptops die je hebt aangeschaft, want dat is vragen om problemen.
 
Geld
Voor scholen blijft een laptop een flinke investering.
Een laptop is echter een fragiel instrument. In een klasse-situatie blijkt dat ze veel sneller kapot gaan dan bij regulier thuisgebruik door een volwassene. Ze vallen wel eens van de tafel, een leerling struikelt over een oplaadsnoer, enzovoort. Uit ervaringen van scholen blijkt dat een laptop op een school geen afschrijvingstermijn van 5 maar van hoogstens 2 jaar heeft. Daarna is alles zodanig versleten dat de laptop eigenlijk alleen nog maar als 'vaste pc' gebruikt kan worden. Je ziet ze dan staan tussen de andere 'gewone'pc's aan de wand van het lokaal of de gang. Dat maakt de laptop tot een hele dure investering en na 2 jaar is (als de laptop dan nog werkt) het 'mobiele voordeel' verdwenen.
 
Het allerbeste is om:

  • een pc te hebben die de school niet verlaat en moeilijk mee te nemen of te verkopen is

  • een pc voor elke leerling die op elk gewenst moment binnen handbereik is op of vlakbij de werkplek, IN het lokaal, zonder dat dat ten koste gaat van de ruimte in het lokaal

  • een pc die op de werkplek te gebruiken is zonder dat dat ten koste gaat van de werkruimte op die werkplek.

  • een pc die speciaal ontworpen is voor het onderwijs. Dus niet een laptop voor algemeen gebruik waarbij het onderwijs als een van de vele afzetmarkten wordt gezien of een laptop gemaakt voor kinderen.

  • een pc die ervoor zorgt dat kinderen automatisch / zonder er bij na te denken in een ergonomisch goede houding aan het werk gaan. Dus geen opgetrokken schouders, samengeknepen ogen en gekromde polsen meer.

  • een robuuste volwaardige pc die tegelijk mobiel in te zetten is in het lokaal of erbuiten, zonder draden en snoeren.




Kortom, de pc die alle bovenstaande problemen oplost. Een utopie?? Nee hoor! U raadt het al:
www.m2desk.nl
Op de komende IPON vertel ik er meer over,
op woensdag 10 maart om 16 uur.
M2Desk is trouwens genomineerd voor de IPON award in de categorie 'Beste innovatief hardware-product voor PO'.
U kunt ons op beide IPON-dagen vinden op stand nummer 5 A014a

Als laatste: M2Desk gebruikt maar 11(!) Watt. Daarmee bespaart een school per PC EUR 75,- per jaar aan energiekosten t.o.v. een 'normale' PC. En laten we niet vergeten dat dat ook nog eens goed is voor het milieu!

donderdag 12 november 2009

Pilot M2desk: multimediale leerling-tafel voor het onderwijs

Zoals u wellicht weet introduceerde ik op 28 oktober jl samen met M2desk de nieuwe multimediale leerling-tafel op de teachmeet PO in Amsterdam.

Wellicht heeft u er al over gelezen in eZine nr. 9 van Edumaat.










Deze lestafel met ingebouwde computer zorgt ervoor dat elk kind op elk gewenst moment tijdens de les en in de eigen klas de beschikking heeft over een pc.

Het scherm (touchscreen!) is geïntegreerd in het tafelblad maar kan worden uitgeklapt en in alle standen worden gezet. Je schroeft het blad eenvoudig op een al bestaand tafelonderstel en dan kun je ermee aan de slag. De pc zit in het scherm ingebouwd en werkt op een krachtige accu. Die accu is eenvoudig te verwijderen zodat deze opgeladen kan worden.
Meer informatie in Ezine nr 9. van Edumaat of op www.m2desk.nl

Eergisteren was ik samen met M2desk op de Holtkampschool in Goes om de leerling-tafels te laten testen door kinderen uit diverse groepen.





Het was voor de kinderen een leuke en voor ons een leerzame dag. Wat we vermoedden werd bevestigd: de multimediale tafel is door kinderen eenvoudig te bedienen en voldoet (behalve aan alle ARBO-eisen) aan alle ergonomische eisen.

Bekijk de foto’s hieronder en let eens op de houding van het kind. Geen rug- en nekklachten doordat de leerling met opgetrokken schouders en gebogen rug naar een klein laptopje zit te staren en geen RSI-klachten doordat (vanwege geringe ruimte op het tafelblad) de leerling de onderarm niet op de tafel kan steunen.














Laat duidelijk zijn dat we de leerlingen vooraf NIETS hebben medegedeeld over in welke houding ze moesten gaan zitten, hoe de computer moest worden ‘opengeklapt’, hoe de pc aan moest, hoe de pen werkte op het ingebouwde tablet of op het touchscreen, enzovoort. Dat deden we met opzet om te kijken hoe de leerling op natuurlijke wijze met de tafel aan de slag zou gaan. Op die manier konden we objectief bekijken of we aan alles hadden gedacht.

Het enige dat we vooraf zeiden was: “Dit is een tafel met een computer erin. Kijk maar of je ‘em open kunt krijgen en hoe ‘ie werkt.”

Uiteraard (u kent onze digi-generatie natuurlijk) was het voor de leerlingen allemaal geen enkel probleem en ze vonden het erg ‘gaaf’.
Nadat ze uitgebreid hadden gespeeld op de pc vroegen we ze wat ze leuk/goed vonden aan deze multimediale tafel en wat ze misten of wat er nog verbeterd moest worden.
Hun opmerkingen nemen we mee in de productie die in januari start. Rond die tijd vindt ook de grote pilot plaats op de Prisma scholengroep in Zeeland.


U kunt de ontwikkelingen volgen in het Ezine van Edumaat (abonneer u, het is gratis!) of op de nieuwspagina van M2desk.

Laat duidelijk zijn dat deze leerlingtafel van M2desk is. Edumaat is partner van M2Desk en is verantwoordelijk voor het onderwijsinhoudelijke traject. Edumaat zorgt ervoor dat deze innovatie goed in het onderwijsproces wordt geïntegreerd.
Mocht u meer informatie willen of wilt u zich alvast inschrijven voor de eerste serie tafels die binnenkort wordt geproduceerd, neem dan contact met ons op via de website van M2desk of bel even naar M2Desk: 079-343 63 13


Meer foto's hieronder.








woensdag 1 juli 2009

Sterrenkunde, bezoek aan FOM Instituut Plasmafysica
















Vandaag was ik met een aantal leuke en slimme kinderen van de Julianaschool in Bilthoven op het FOM Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen in Nieuwegein. Dit in het kader van het project 'Zon en Kernfusie' dat ik samen met de basisuniversiteit organiseer. Meer info hierover op mijn blog van 20 juni.

De middag begon met een uitstekende presentatie van gastheer Erik Min. Hij beantwoordde geduldig alle 438 vragen en dmv leuke proefjes en korte filmpjes liet hij zien wat plasma is, hoe we plasma in bedwang houden wat er op dit moment gaande is op het gebied van kernfusie.


Daarna naar een speciaal afgeschermde ruimte om het plasma te zien waarmee het onderzoek verricht wordt!









Vervolgens naar de ruimte waar zich de grote buisvormige Magnum-PSI bevindt. Deze fusiebron is 12 dagen terug pas voor het eerst getest en is nog niet helemaal af. Het wachten is op een hele grote magneet die nog om de buis moet worden geplaatst en dient om het plasma in toom te houden.



Nederland werkt, samen met vele andere landen, mee aan project ITER. Het doel van ITER is om aan te tonen dat kernfusie een belangrijke commerciele energiebron kan zijn. De rol van het FOM-instituut is om de interactie tussen het afgekoelde plasma en de reactorwand te onderzoeken.

Meer foto's van het bezoek staan hier.

Wilt u ook een sterrenkundeproject op uw school? Kijk eens op www.sterrenkundeopschool.nl

Presentatie Apollo project op OBS De Kleine Beer


Gisteren was ik op OBS De Kleine Beer in Berlicum voor het 5x geven van een presentatie: 'Van Spoetnik tot Cernan'. Volgende maand is het 40 jaar geleden dat Neil Armstrong de 1e voetstap op de maan zette. Maar hoe kwamen de Amerikanen erbij om per se naar de maan te willen? Hoe zag de opbouw van het hele Mercury/Gemini/Apollo-programma eruit? Wat waren de mooiste/spannendste momenten en waar ging het mis of bijna mis. Wie zijn de helden van toen?
In een presentatie van een uur leidde ik de kinderen uit de bovenbouw door dit prachtige stukje historie van oktober 1957 tot en met december 1972. Een kort praatje van hoogstens een paar minuten en vervolgens heel veel mooie filmfragmenten, zoals de vlucht van de eerste Amerikaan in de ruimte: Alan Shepard.
Maar ook de brand van de Apollo-1, het voorlezen uit de bijbel op kerstavond door de bemanning van de Apollo 8 in een baan om de maan, de blikseminslag tijdens de start van de apollo 12, de ontploffing van de Apollo 13 en de laatste voetstap op de maan van Gene Cernan van de Apollo 17.... dit alles en nog meer kwam aan bod tijdens de presentatie. En dat in maar 1 uur!
Op een groot Activboard met lekker geluid maaktzo'n presentatie zeker indruk op de kinderen. Dat het 30+ graden in het lokaal was, leek ze niet te deren. Het was kennelijk boeiend en spannend genoeg. Er werd af en toe opgelucht 'yes' geroepen als Mission Control Houston de Apollo 13 weer eens veilig naar de Aarde had teruggebracht.


Al met al een zeer geslaagde dag, ondanks de hitte.

Wilt u deze presentatie ook op uw school verzorgen? Kijk hier voor meer info.