maandag 24 maart 2008

laptop in de klas

Ik las zojuist dit bericht.

Weer een school met laptops. Als je even zoekt op het web vind je meerdere scholen die dit doen.

Ik vraag me af of dit een potentiele nieuwe 'markt' is voor criminelen :

Je googled als crimineel even, vindt een school in de buurt waarvan de kids een laptop hebben, gaat een straat verder posten totdat er een eenzame leerling langskomt op weg naar huis. Grote kans dat hij/zij in de rugzak, fietstas of onder de arm een laptop heeft.
Mes uit de zak, even dreigen en hebbes!

(Dieven komen er al de school voor binnen, dus waarom niet op de route school -- huis??)

Ik ben benieuwd hoe scholen dit willen voorkomen.
- Alle laptops oranje verven, net als de beamers?
- productnummer noteren?? Graveren net als een fiets?

En voor de leerlingen geldt: sla al het werk op op het intranet, in de ELO of ergens op het web (bijv. skydrive.live.com 5 GB vrije ruimte!). Maar dat is de minste zorg.
Want wat als het kind in eerste instantie weigert de laptop af te geven??

Hier gaat het om een mobieltje en loopt het goed af:


Maar het kan ook misgaan.

De verantwoordelijkheid van de school houdt (volgens mij) op als de kinderen 's middags het plein verlaten op weg naar huis. Maar wat nu als blijkt dat vanwege het 'laptopbeleid' van een school de kinderen meer dan eens op weg naar huis beroofd worden van hun laptop??

Wat de verzekering betreft, hier wat info op de blog van Andre Manssen (2e keer reclame voor zijn blog vandaag).

Kennisnet heeft ook een artikel over verzekeren van ict-middelen.





Ik ben benieuwd naar reacties en tips van scholen!! Wat hebben ze gedaan om rekening te houden met potentiele overvallen van hun leerlingen??

Geen opmerkingen: