maandag 31 maart 2008

rechtszaak om zwarte gaten

Mijn oud-collega Raoul Teeuwen wees me op dit artikel.

In het kort: enkele wetenschappers zijn bezorgd over het feit dat de LHC ingezet gaat worden om een minescuul zwart gat te maken. Ze vrezen dat er een kettingreactie ontstaat waardoor de Aarde opgeslokt zal worden.

Mijn bescheiden mening:
- ze zoeken aandacht (dan zijn het geen echte wetenschappers) e/o sensatie
- het zijn inderdaad doemdenkers of het zijn: 'scientists gone bad'

Ik heb de kennis niet paraat (zal dus even moeten googlen) maar een zwart gat kan maximaal 3 eigenschappen hebben:

- massa
- electrische lading
- draaiing

Waarbij de eerste grootheid het belangrijkste is. De 'omvang' van een zwart gat wordt bepaald door zijn (haar? ;-) ) massa: hoe groter de massa, hoe 'groter' de waarnemingshorizon van het zwarte gat.


In de meeste gevallen gaat men uit van een zwart gat dat alleen massa heeft, een zgn Schwartzschild zwart gat.

Het zwarte gat dat men wil maken met de LHC is dermate klein qua massa en zal dermate kort bestaan (miljardsten van seconden?) dat de mensheid niet bang hoeft te zijn voor desastreuze gevolgen.

Filmpjes:

Nederlands
(voor bovenbouw-docenten natuurkunde een bekend filmpje uit de reeks: klassieke mechanica, waarvan veel via youtube beschikbaar is!):




Engels:






Animaties hier.


Wat mij betreft geen paniek... op korte termijn hebben we andere zorgen, zoals ik al eerder blogde.

Geen opmerkingen: