zondag 23 maart 2008

Openoffice 3.0 komt eraan

Het ziet er naar uit dat Microsoft voor het eerst in tien jaar weer eens serieuze concurrentie kan verwachten voor haar Office-pakket.

OpenOffice.org, dat wordt gefinancierd door Sun, is nooit echt een serieuze concurrent geweest voor Office van Microsoft. Het pakket wordt vooral gebruikt door liefhebbers van open-source en door mensen die de flinke aanschafsom voor Office niet willen/kunnen betalen.

Hiermee is het pakket altijd een handig alternatief geweest voor Microsoft's Office, maar nooit een concurrent. Hoewel versie 3 van het pakket hier wellicht verandering in kan brengen, blijft Microsoft waar het aankomt op e-mailintegratie op eenzame hoogte. Want ook OpenOffice.org 3 zal namelijk niet beschikken over een emailprogramma à la Outlook.

Meer informatie op http://webwereld.nl/ref/rss/50411

En youtube even op "open office" voor wat info en tutorials.

Voor het onderwijs is dit pakket een goed en gratis alternatief voor MsOffice. Maar ook daar barst het van de ex-digibeten die eindelijk een beetje doorhebben hoe ze mbv MsOffice een briefje moeten typen en hun mail moeten lezen en beantwoorden (geloof me, dat komt nog vaak voor!). Die mensen krijg je niet snel van MsOffice naar openoffice. De techniek/software en functionaliteit is vast okay, de sociale impementatie is heel lastig. Mijn mening (op persoonlijke titel!) is dat de keuze voor MsOffice of alternatieven als openoffice aan de scholen zelf moet blijven, zonder dat ze zich daarover hoeven te verantwoorden richting OC&W of EZ. Gelukkig hebben ze die vrijheid nog.

Wat open standaarden betreft is dit verhaal anders (hoewel beide termen wel eens samen worden genomen).

Een verhaal ( + ppt-presentatie) over het nut vanopen standaarden voor het onderwijs vind je hier.


Als laatste: in 1997 begon ik met geven van MsOffice-trainingen aan bedrijven.
Ik ken de programma's door en door, heb wel eens open office gebruikt maar strandde omdat ik gecompliceerde zaken toch snel wilde uitvoeren. Ik had geen zin/tijd om uit te zoeken waar de betreffende functie in het betreffende openoffice-onderdeel zat.
En als er zich een probleem voordeed (gecompliceerde opmaak, velden, invulformuleren, etc.) wist ik meteen hoe dit op te lossen (en was ik in openoffice lang bezig met zoeken of kreeg ik het gewoon niet opgelost).


Slimme rakker, die Bill Gates.

Geen opmerkingen: