zondag 23 maart 2008

Leerkracht thuis na bedreiging

Leerkracht thuis na bedreiging

Vandaag dit bericht op de onderwijsnieuwsdienst.


Het blijft steeds weer schrikken, ook al kan ik je vertellen dat het vaker voorkomt.
Ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik als docent dacht: "Nu staat pa op en trekt hij me over de tafel heen...". Of dat ik dacht: "die heeft minstens een volle fles jajem gedronken...". Een collega van me is ook eens fysiek bedreigd door een ouder. Maanden thuis gezeten. Het maakt echt indruk als zoiets je overkomt.

Tijdens een huiswerkklas op een school in Rijswijk (ZH) ook een leerling gehad die niet wilde werken terwijl ik zei dat dat toch echt nodig was. Voor ik het wist stond hij voor me (13 jaar, zijn kruin ter hoogte van mijn borstbeen) met een mes en dreigde me neer te steken. Het liep goed af omdat ik kalm bleef, het jochie recht in zijn ogen keek en zei dat zijn problemen pas echt groot zouden worden als hij het mes niet meteen aan mij gaf en zich meteen zou melden bij de schoolleiding.
Ik leef nog.

Voorbeelden te over, zoek maar eens op 'leraar' op youtube en je vindt filmpjes als deze:


Maar ook het omgekeerde komt voor:


Ik vermoed ergens in India(? ).

Waar is toch de tijd gebleven dat de dominee, de veldwachter en de leraar de mensen waren voor wie de gemeenschap respect had. Vroeger was alles beter, toch?
Wie de oplossing heeft mag het zeggen...

Als laatste het kind aan het woord:

Geen opmerkingen: