Ik kwam zojuist dit bericht tegen op de site van de onderwijsnieuwsdienst.
"Een bordboek is een digitale versie van een schoolboek dat je via een projector op een (interactief) bord projecteert en waarmee je je leerlingen op een eigentijdse manier uitdaagt en stimuleert. Het is een tekstboek, werkboek, verbeterboek, internetboek… en het kenmerkt zich door gebruiksvriendelijkheid en efficiĆ«ntie. Het bordboek bevat ook meer informatie dan zijn gedrukte tegenhanger. Met het bordboek kan u moeiteloos doorklikken naar allerhande interactieve (multi-)media en naar het internet"
... 'je' en 'u' worden door elkaar gebruikt, en dat gaat vrolijk door op de doorlink waarop onderaan de volgende tekst staat: "mogelijkheid tot interactief lesgeven in combinatie met een digitaal schoolbord."
Hmm, allereerst het woord "mogelijkheid". Dat is m.i. behoudend bedoeld en dat is slim. Want wat is nu interactief lesgeven met een digibord precies??
Ik ben er nog niet uit. Wat ik wel weet is dat het materiaal meer moet zijn dan alleen het tonen van een pagina van een boek op een digibord met de mogelijkheid om:
- te zoomen van 50% naar 100& en weer terug.
- door te klikken naar een filmpje over het onderwerp.
Bij de 2 bordboeken die ik heb bekeken waren dat echter alle mogelijkheden.
Ik ben zelf ook nog zoekende: gaan we op zoek naar een definitie van goed lesmateriaal voor een digibord of laten we het aan de creativiteit van de docent over om goed om te gaan met de materialen en media waarover hij de beschikking heeft (dank Jan)?? Goed onderwijs begint tenslotte bij de docent.
Educatieve uitgeverijen en het onderwijs staan nog aan het begin van een nieuwe periode van onderwijs met digitaal leermateriaal.
Kennisnet hielp hen een beetje op weg met de handreiking kwaliteit digitaal leermateriaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten