maandag 24 maart 2008

ict competenties docenten

Andre Manssen is sinds 1969 (ik was 1 jaar!) fulltime werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs, waarvan 20 jaar als directeur.
In die periode is hij oa intensief bezig geweest met de implementatie van ICT op school. Ook in zijn huidige functie als docent houdt hij zich bezig met ICT, met name het gebruik van computers in de klas.
In zijn vrije tijd houdt hij o.m. een weblog bij.
Vandaag blogt hij over ict-competenties van docenten.

Ik kan het verhaal beamen. Toen ik na 5 jaar in de ict te hebben gewerkt (oa als docent Windows, internet, MsOffice) terugkeerde in het onderwijs zag ik hoe slecht het gesteld is met de ict-competenties van docenten. Begrijpelijk want:

- de meeste zijn aardig op leeftijd. De komende jaren gaan er flink wat met pensioen.
(Lees het artikel in de Volkskrant van exact 1 jaar terug). De oudere docenten zijn gewoon minder vaardig/competent op ict-gebied! Ik kan me herinneren tussen 2001 en 2006 vele malen met oudere docenten achter de PC te hebben gezeten om hen eenvoudige handelingen uit te leggen zoals: Hoe open ik mijn mailbox, hoe verstuur ik een mail + attach, etc.

- het primaire proces is onderwijs. ict is bijzaak. In het bedrijfsleven MOET je op cursus van je baas. Er wordt tijd voor ingeruimd. In het onderwijs staan de docenten vooral veel voor de klas. Als om 15.30 de (laatste) bel gaat is de pijp leeg. De bank thuis is dan veel aantrekkelijker dan weer plaatsnemen in de schoolbank, nu voor eigen onderwijs.

Er gloort hoop want al die (met alle respect voor hun onderwijservaring!) oude rotten gaan vervangen worden door jonge docenten die vanaf jonge leeftijd omgaan met de PC.
Andre geeft een aantal links naar tools/info om ict-competenties meetbaar te maken.
Een mooie link is een link naar de Pabotool voor studenten van Kennisnet. (Niet in de laatste plaats omdat deze ontwikkeld is door een directe collega van me ;-) )

Andre bedoelt dat de pabotool door Kennisnet ontworpen is voor PABO-studenten.
In de INdruk VO van voorjaar 2008 kun je op blz 13 een reactie lezen van een studente op de pabo-tool.

Geen opmerkingen: