woensdag 9 april 2008

Didactisch gebruik van interactive schoolborden

Ik zag zojuist op de site van de onderwijsnieuwsdienst een link naar een cursus over didactisch gebruik van digiborden.

Ik weet dat de meeste leveranciers van digiborden zelf cursussen aanbieden waarbij behalve de knoppen en handigheden ook de 'kunst van het onderwijzen' (kortweg didactiek genoemd) met het digibord aan de orde komt.

Ik weet ook dat vaardige ervaren docenten binnen een onderwijsgroep zelf intern cursussen geven aan collega's die met een digibord beginnen.

Dit was echter de eerste commerciele cursus die ik tegenkwam van een onderwijsinstelling, die een algemeen (bordoverstijgend) karakter heeft en ingaat op de didactiek van het bord.

Ik laat me graag informeren of:

- er nog meer onderwijsinstellingen of commerciele partijen zijn die het onderwijs ondersteunen dmv het geven van digibordcursussen, anders dan de leveranciers
- deze cursus voor cursisten heeft opgeleverd wat ze ervan verwacht hadden (dat hoor ik graag na 4 juni aanstaande).

Een snelle zoektocht leverde op:
1- easyteach
2- QLict

Van 1 zeg ik: daar zal het accent waarschijnlijk liggen op de easytech-bordonafhankelijke software en de inzet van die software.

Van 2 zeg ik: ziet er interessant uit. Het bedrijf voldoet ook aan de kwaliteitsregeling ict bedrijf voor het onderwijs, een initiatief van Ictopschool (thans Kennisnet).

Ik ben benieuwd naar meer cursustips als het gaat om de didactiek van het digibord!

16 juni 2008: ik zag zojuist een bericht van Wim Karreman op de scholenlijst , waarin hij zegt dat op de website van bic-ta ook een scholingsaanbod staat.

Hier een filmpje van een enthousiaste maar zeker ook kundige pionier dat m.i. aansluit bij het onderwerp.



Ik kwam deze leerkracht gisteren tegen op het 6e didactiek en ict congres in Ede.

Ik sprak daar ook kort met een collega-wetenschapper die werkt op de UVA. Het viel hem op dat de verhouding deelnemers / commerciele partijen niet in balans was (relatief weinig deelnemers van scholen).

Op zich een gemiste kans want er was weer genoeg te leren. Maar als ik zie dat deelnemers meer dan EUR 200,- moeten neertellen voor een dagje, kan ik me er wel wat bij voorstellen. Er is op school wel een nascholingsbudget maar ik vraag me toch af of de centen dan voor een drempel zorgen. Of is het tijdgebrek? Onwetendheid? Ook reacties hieromtrent zijn welkom.

groet,

Richard

Geen opmerkingen: