woensdag 9 april 2008

de 3 sneetjes

Zojuist las ik dit bericht op de website van alom gerespecteerd wetenschapsjournalist Govert Schilling. Het betreft een computersimulatie van het 'botsen' (wat mij betreft geen juist woord maar hoe moet je het dan noemen... samengaan??) van 3 zwarte gaten.

Ik vind 1 zwart gat al verontrustend maar als ze samenkomen... wat voor ellende staat ons dan te wachten.

Dat dit gebeurt is echter een feit. Als sterrenstelsels 'botsen' zullen de zwarte gaten die de kern vormen elkaar wel weten te vinden (ik blijf toepasselijke synomiemen zoeken voor 'botsen').

De titel deed me echter denken aan een verhaal van mijn vader. Hij vertelde me dat hij in dienst met zijn maten regelmatig een restaurantje in de buurt bezocht waar je heerlijke pannenkoeken kon eten. Het restaurant werd gerund door een vader met 3 leuke dochters. De soldaten gaven het restaurant de bijnaam: "de 3 sneetjes".

Ik schaam me niet voor het leggen van deze verbinding tussen pure wetenschap en menselijke zonden.

Wetenschappers zijn net gewone mensen, ze gokken (lees hier) en vooraanstaand wetenschapper Stephen Hawking beschrijft in zijn boek hoe hij het wel/niet bestaan van zwarte gaten schaamteloos misbruikt voor een weddenschap met als doel het verkrijgen van een gratis jaarabbonnement op Penthouse.


Geen opmerkingen: