woensdag 16 april 2008

Vincent Icke op Thorbecke Voortgezet Onderwijs


Gisteren was een van mijn helden: Vincent Icke, op bezoek bij mijn ex-studiegenoot en maatje Roeland die als docent natuurkunde werkzaam is op het Thorbecke VO in Rotterdam.

Hier zijn verslag:

15-4-2008: Vincent Icke geeft gastles op Thorbecke-lyceum

"Vincent Icke zat vanochtend al heel vroeg in de docentenkamer met zijn laptop, bezig met zijn presentatie. Hij heeft 2x 45 minuten een verhaal gehouden over Christiaan Huygens, die hij erg bewondert. Huygens is volgens Icke de grondlegger van de klassieke mechanica, en niet, zoals velen denken, Newton. Verder kwamen aan bod: de beginselen van de relativiteitstheorie, impulsbehoud, snelheid en versnelling, de F-ring van Saturnus en een stukje Kepler.

Er waren er een paar leerlingen bij die hem kenden van de TV en/of van een van zijn boeken. Ze waren erg enthousiast en
sommige leerlingen hebben in de pauze leerlingen van andere klassen geronseld om er ook bij te zijn.

Vincent Icke toont zich een aardige, vriendelijke en rustige man in de omgang, die de tijd neemt om vragen te beantwoorden. Bovendien is hij voor de klas een zeer bekwaam spreker en verteller. Mijn ervaring met sommige gastlessen door hoogleraren is dat veel leerlingen na 20 minuten de concentratie opgeven, maar ditmaal hingen ze 90 minuten aan zijn lippen."
--------------------

Dat klinkt goed en dat was het ook! Ik heb Vincent zelf ook wel eens mogen ontmoeten op de jaarlijkse Woudschotenconferentie (waarover ik al eerder blogde )

Het klopt inderdaad dat hij behalve een hoop kennis ook een goed verhaal heeft en het smeuiig kan brengen.

Ik heb wat links en info verzameld:

Enige interessante boeken van zijn hand:

- Niks relatief
- Christiaan Huygens in de onvoltooid verleden toekomende tijd

Zijn biografie vind je hier.

Zijn webstek hier

En (natuurlijk) een youtube:


Ik hoop zijn toestemming te krijgen voor het plaatsen van nog wat foto's en zijn presentatie van gisteren. Die zal ik dan evt later toevoegen.

Geen opmerkingen: