dinsdag 22 april 2008

Foto's verongelukt klasgenootje op internet

BRON: www.nu.nl
Foto's verongelukt klasgenootje op internet
Uitgegeven: 22 april 2008 11:26

BRUSSEL - Een groepje Belgische pubers heeft foto's van een in het verkeer verongelukte klasgenoot op het internet gezet.

De foto's zijn gemaakt met een gsm toen de klas in het ziekenhuis afscheid kwam nemen van het dode lichaam van hun klasgenoot. De ouders zijn geschokt en woedend.

Het incident deed zich voor in het Vlaamse Turnhout, aldus de krant Gazet van Antwerpen dinsdag. De veertienjarige Paul Vanhoof was tijdens een fietstocht onder een tractor gekomen en ter plaatse overleden.

Mobiel

Zijn schoolklas mocht afscheid komen nemen in het ziekenhuis, waar de jongen lag opgebaard. Enkele kinderen namen vervolgens foto's met hun mobiele telefoon en zetten die later op internet. Op de foto's is ook te zien hoe andere kinderen foto's nemen van het dode lichaam van hun klasgenoot.

---

Een goed voorbeeld van waar mediawijsheid in de klas over zou moeten gaan.
Zoals ik al eerder blogde gaat het bij de kids van tegenwoordig niet om het gebruik van media maar om de wijsheid: hoe ga je bewust en kritisch om met die media in onze zo complexe wereld.

Ik kan me zo voorstellen dat een klasgenootje van Paul met alle goede gedachten en bedoelingen een foto maakt om diezelfde avond aan bijv. zijn ouders te laten zien. Er zijn gebeurtenissen genoeg te noemen waarbij dat geen probleem is.

De wijsheid zit 'em echter in het beseffen dat bij sommige gelegenheden je toestemming moet vragen om foto's en video's te schieten. Zeker als je de foto's niet alleen 's avonds aan je ouders wilt laten zien, maar ook nog eens op internet wilt plaatsen.
Voor mij als volwassene ligt dit voor de hand. Voor een kind niet.
Ze hebben onze hulp nodig bij het vergaren van deze wijsheid.


Hoewel er ook onder volwassenen aparte figuren bestaan:


Enfin, als volwassene zal ze wel weten wat ze doet.....
Hoewel, haar eerste reactie op de vraag "waarom doe je dit" is: "Ik weet het niet" ...evenals op de vraag: "heb je er nooit bij stilgestaan dat mensen alles kunnen doen met jouw foto's?"

Er is voor ouders en scholen genoeg te vinden over mediawijsheid .

Een prachtig product voor groep 6-8 van het basisonderwijs is (zoals ik al eerder blogde) het Diploma Veilig Internet (DVI).

Maar als je materiaal en ideeen zoekt voor het VO, kun je hier eens kijken.

Ik ben trouwens tzt benieuwd naar de reacties van mensen die de opleiding tot mediacoach hebben gevolgd. Al deze initatieven geven wel aan dat we het gelukkig belangrijk vinden om aandacht te besteden aan mediawijsheid.

Uiteraard wat filmpjes:

Ik kwam deze tegen op youtube en vond het best aardig:



Deel-2:


Volgens mij kunnen we onze kinderen prima de nodige mediawijsheid bijbrengen. Het gaat zoals gezegd namelijk niet om ict, internet of andere media, maar om de wijsheid.

1 opmerking:

Michel zei

Hoi Richard,
Het incident over het plaatsen van het filmpje van een klasgenoot is precies wat een mediacoach probeert te voorkomen.
Ik heb de opleiding voor Mediacoach gedaan en het is een eye-opener voor leerlingen, ouders, docenten maar ook schoolbesturen.
Er is nog zoveel te leren. Veel mensen zijn wel vaardig maar is men ook bewust van de aanwezigheid en werking van media, is men bewust van het eigen mediagedrag. Het zijn maar enkele gebieden waar een Mediacoach zich mee kan bezig houden voor een groep of individueel.

Ik bied me graag aan om met geïnterreseerden hierover verder te praten.

Groet,

Michel Rogier