woensdag 9 april 2008

Aantal digitale schoolborden in één jaar verviervoudigd

Geen recent nieuws (25 maart is alweer 2 weken terug) maar wel interessant nieuws op de site van Kennisnet over de groei van het aantal digiborden in het onderwijs .

Er staat een doorlink naar het rapport maar als je snel een beeld wilt hebben,
hier het factsheet.

Er staan vooral percentages. Hier wat getallen zodat de percentages meer betekenis krijgen:

PO: ong 7600 scholen, ong 8000 vestigingen
VO: ong 664 scholen, ong 1500 vestigingen

(dit soort getallen zijn eenvoudig opvraagbaar via de website van het CBS)

Even alleen naar het PO kijkend: 7600 scholen, 48% daarvan is 3648 x 2,5 borden per school is 9100 borden die er nu kennelijk al hangen.

8 lokalen gemiddeld per gebouw (?is dat reeel?) dus er kunnen 8000 x 8 = 64000 borden worden opgehangen.

Markt genoeg voor de leveranciers!

Bedenk dat de getallen obv steekproef tot stand zijn gekomen en dus een grote foutenmagre bevatten. In het totaal zijn ongeveer 1900 mensen bevraagd. Zie voor meer details het onderzoeksrapport

Enig idee hoeveel mensen er op de scholen werkzaam zijn? Ook die info via het CBR.

Hier wat cijfers:

PO:
- aantal leerlingen: 1.600.000
- aantal docenten: 185.000 (40K is man)

VO:
- aantal leerlingen: 950.000
- aantal docenten: 169.000 (88K is man)

Als laatste: ik heb nooit met een digibord voor de klas gewerkt.
Als docent natuurkunde vond ik het heerlijk om een 'mooi bord' te maken, gestructureerd volgeschreven met prachtige vraagstukken.

Ik hou van vernieuwingen maar als ik dit artikel uit het NRC lees dan herken ik helemaal de sfeer die wordt geschetst.

Mijn gekeurd/subjectief oordeel als wetenschapper:

leve het digibord!!!!.... behalve bij natuurkunde ;-)


Zonder gekheid: ik denk dat er wel 88 manieren zijn om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Sommige zijn niet reeel / haalbaar, andere maatregelen helpen wel. Ik denk dat de inzet van digiborden in het onderwijs / onderwijsleerproces een bijdrage kan leveren aan die kwaliteitsverbetering. Maar de kern blijft voor mij altijd: "Goed onderwijs begint bij de docent."

Geen opmerkingen: