dinsdag 22 april 2008

ode aan Toon

"Te leven is een gunst,
te weten hoe een kunst."



Opnieuw een bijzondere dag vandaag want opnieuw is het een held van me die vandaag precies 8 jaar terug is overleden.

Toon Hermans was/kon veel: Clown, ouwe hoer, volkshumorist, schilder, dichter, zanger, cabaretier...
maar Toon Hermans is voor mij de beste entertainer ooit omdat hij als geen ander wist te vermaken op hele eenvoudige, zuivere wijze.
Zijn humor is tijdloos, zo concludeer ik als ik zijn shows weer bekijk.
Zijn acts en grappen zijn van bijzonder hoog niveau. Hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer ik ontdek. Dat proces van ontdekken begon voor mij al op jonge leeftijd met een audio-taperecorder waarop mijn vader enkele onemanshows had opgenomen. Later kwamen daar de avonden bij voor de buis.



Er is genoeg informatie te vinden over Toon, in het bijzonder op zijn prachtige en vernieuwde website, beheerd door nabestaanden.

Als je rechts in dit venster bij mijn helden kijkt, staat er een link naar een fimpje. Dit is opgenomen tijdens het AVRO-muziekgala op 30-12-2006 genaamd: 'ode aan toon'. Mocht je een echte fan zijn, hou de zakdoek in de buurt...
Een ander stukje uit dit gala staat hier .

Aan fragmenten uit zijn onemanshows geen gebrek op youtube, maar als je de volledige collectie wilt hebben dan kan ik je deze aanraden.

Als laatste een unieke foto, genomen in Carre:




"Sterven doe je niet ineens
maar af en toe een beetje.
En alle beetjes die je stierf,
't is vreemd maar die vergeet je.
Het is je dikwijls zelfs ontgaan.
Je zegt ik ben wat moe.
Maar op 'n keer dan ben je aan
je allerlaatste beetje toe."

Geen opmerkingen: